Facebook
boćwinka na chłodnik

Dlaczego warto jeść buraki

 

Ale burak! Każdemu zdarzyło się usłyszeć takie określenie lub je wypowiedzieć. Określenie „burak” ma zazwyczaj zabarwienie negatywne, z „burakiem” niechętnie wchodzilibyśmy w relacje. A to błąd! 

Z prawdziwym, buraczanym burakiem w relacje wchodzić należy jak najczęściej, bo to warzywo przebogate witaminy przede wszystkim z grupy B, C. Buraki zawierają też rzadkie metale: rubid i ced oraz kwas foliowy. Znakomicie wspomagają od/budowę czerwonych krwinek, dzięki tej właściwości polecane osobom po anemiach.

Buraki są świetne pod każdą postacią. Na lato, na upały nic nie zastąpi soku z kwaszonych buraków – oczywiście ten marki Spiżarnia jest najlepszy ;-). Schłodzony, prosto z lodówki lub z kostką lodu pysznie smakuje i fenomenalnie gasi pragnienie. Ostatnio udowodniono, że sok z buraków kwaszonych wspomaga wydajność serca u sportowców, z tego względu jest polecany jest każdemu, kto choć trochę uprawia sport.

Lato to też okres chłodników (kto przeżył ostatnie upały w dolnej połowie Polski wie, o czym mowa). Do przyrządzenia takiej smakowitości potrzebny będzie koncentrat barszczu czerwonego (jeśli szukasz przepisu na pyszny chłodnik – patrz niżej). Połączony z kefirem i świeżymi warzywami da nam posiłek orzeźwiający, miły dla podniebienia, sycący, no i fantastycznie zdrowy. A gdy nastaną chłodniejsze dni warto będzie sięgnąć po buraczki tarte oraz tradycyjną polską ćwikłę. Po kulinarnych rozkoszach z burakiem w roli głównej określenie ”Ale burak” będziemy mogli wypowiadać wyłącznie w znaczeniu: „Ale przepyszne i zdrowe warzywo!”