Przed rozważeniem pomysłów na plan marketingowy dla małej restauracji, musisz zrozumieć podstawowe zasady: należy oferować dobre jedzenie w przyjemnej atmosferze i za uczciwą cenę. Otwarcie restauracji to dużo pracy i wiele pułapek, zwłaszcza w pierwszym roku. Ale jeśli jesteś chętny do nauki, może to być dla Ciebie satysfakcjonująca kariera.
Określ swój rynek docelowy
Jedną rzeczą, którą musisz zrobić od samego początku, jest określenie właściwego rynku docelowego. Ma to wpływ na wszystko, od lokalizacji po składniki. Niezależnie od tego, czy jest to restauracja typu fine dining czy fast food, musisz znać swojego klienta i wiedzieć, ile wyda. Pomyśl również o swojej konkurencji. Zbyt duża konkurencja jest oczywiście niebezpieczna, ale zbyt mała może świadczyć o braku popytu. Może istnieć luka na rynku, ale nie ma rynku w luce!
Przetrwaj pierwszy rok!
Około 26% restauracji upada w pierwszym roku, 19% w drugim roku, a 14% w trzecim roku. Największym ryzykiem jest brak pieniędzy, a jeśli nie masz kryształowej kuli, nie możesz przewidzieć, ile dokładnie wyniosą Twoje przychody. Dlatego jak najdłużej zwlekaj z większymi inwestycjami – wypożyczaj lub kupuj używany sprzęt. Meble nie muszą być wysokiej jakości, ale powinny być wygodne. Menu nie musi być ambitne, ponieważ klienci wybaczą ograniczone menu, jeśli jedzenie jest świeże i smaczne – ale nigdy nie wybaczą niskiej jakości!
Lokalizacja, lokalizacja, lokalizacja
Wybór rynku docelowego będzie miał duży wpływ na lokalizację. Jeśli zamierzasz mieć dobry stół, to może być mądry, aby zlokalizować w centrum miasta, aby przyciągnąć przedsiębiorców z pieniędzmi do wydania. Potrzebujesz również cichej restauracji, więc postaraj się znaleźć ciche miejsce w bocznej uliczce. Jeśli planujesz kupić bardziej tradycyjne domowe jedzenie, to miejsca poza miastem, które są atrakcyjne dla rodzin, mogą być bardziej odpowiednie – i tańsze! Upewnij się, że jest dużo miejsc parkingowych i że są one łatwo dostępne.
Kilka prostych pomysłów na ulepszenie małej restauracji
Upewnij się, że krzesła są wygodne, a temperatura przyjemna. Menu powinno być czytelne, ale na tyle ciemne, aby było wygodne. Wybierz również muzykę, która wprawia Cię w dobry nastrój, ale nie jest natrętna. Jeśli kierujesz swoją ofertę do ludzi biznesu, upewnij się, że sieć WIFI jest bezpłatna i niezawodna, aby zwiększyć atrakcyjność.
Liczy się każdy składnik
Restauracje odnoszące sukcesy nigdy nie zaniedbują małych rzeczy i Ty też nie powinieneś. Wcześnie nabierz dobrych nawyków, takich jak pilnowanie zapasów, aby nie pozbywać się łatwo psujących się produktów. Konsystencja jest ważna w żywności, więc należy zwracać uwagę na kontrolę jakości. Niezadowolony klient przekaże to doświadczenie wielu znajomym i rodzinie. Prowadzić dobrą dokumentację finansową działalności. Pozwoli Ci to na podejmowanie lepszych decyzji i uczestniczenie w rozmowach z partnerem biznesowym lub bankiem.
Zawsze mieć więcej klientów niż pracowników!
Otwierając restaurację, należy zapewnić mieszankę pracowników tymczasowych i stałych. Pracownicy tymczasowi, tacy jak obsługa i sprzątaczki, mogą być zatrudniani co tydzień, dopóki restauracja nie zacznie przynosić zysków. W ciągu pierwszych kilku miesięcy, ty, właściciel, powinien być na miejscu prawie cały czas, aby porozmawiać bezpośrednio z klientami, którzy mają problemy i zbudować dobrą reputację. Będą nieobecności pracowników, więc prawdopodobnie będziesz musiał zmywać naczynia, sprzątać stoły – i robić wszystko inne, co konieczne.
Jak wypromować nową restaurację?
Nowe restauracje mają możliwość zaprezentowania swojej marki już od momentu rozpoczęcia działalności. Kiedy już zdecydujesz się na charakterystyczny wygląd i sposób działania – kolory, czcionki, obraz, hashtag, klimat – nie zmieniaj tego.
Twoje miejsce w lokalnej społeczności jest kluczowe – zacznij więc jak najszybciej nawiązywać współpracę z lokalnymi hotelami, siłowniami itp. Oferuj usługi cateringowe dla wydarzeń społecznych i lokalnych firm, aby zwiększyć swój profil – daj mieszkańcom posmakować tego, co tracą! Wydrukuj ulotki i nie krępuj się ich rozdawać.
Jak możesz przyciągnąć więcej klientów do swojej restauracji?
Klienci uwielbiają darmowe rzeczy. Darmowe filiżanki kawy lub napojów zawsze robią dobre wrażenie. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na zakup darmowych przedmiotów, dlaczego nie zaoferować specjalnych ofert? Istnieje wiele możliwości: happy hours, zniżki 2 za 1, ceny dla studentów, itp. Organizuj wieczorne imprezy, takie jak quizy i konkursy, aby Twoja firma stała się centrum lokalnej aktywności. Większość restauracji nie chce zdradzać swojego przepisu na sukces. Jednak niektóre restauracje przekonały się, że prowadzenie zajęć uczących ludzi, jak samodzielnie przygotowywać jedzenie, może coś zmienić i jest dobrą reklamą. Każde wydarzenie, które sprawia, że ludzie rozmawiają, prawdopodobnie przyciągnie więcej klientów.
Pomysły na marketing cyfrowy dla mniejszych restauracji
Klienci chętnie zapisują się na newslettery, email marketing jest świetnym kanałem marketingowym dla restauracji. Możesz wysyłać newsletter o tematyce lokalnej, nowościach sezonowych, zmianach w menu i ważnych promocjach. MailChimp, to jedna z najpopularniejszych platform do wysyłania maili. Serwis donosi, że właściciele restauracji korzystający z ich usług osiągnęli 20% wskaźnik otwarć.
Filmy – świetny pomysł na marketing dla małej restauracji
Jeśli ludzie regularnie odwiedzają Twoją restaurację, zawsze dobrze jest, aby kojarzyli ją ze znajomymi twarzami. Treść tego filmu pomaga stworzyć poczucie zaufania, zwłaszcza jeśli jest to firma rodzinna. Ludzie uwielbiają wiedzieć, co dzieje się za kulisami, więc zaspokoić tę ciekawość, pokazując typowy dzień w kuchni. Użyj go, aby podkreślić swój unikalny punkt sprzedaży, na przykład, jeśli skupiasz się na świeżych produktach, pokaż dostawy świeżej żywności. Jest to również okazja, aby pokazać klientom, że traktujesz czystość poważnie. Zadowoleni pracownicy tworzą dobrą atmosferę, którą odczuwają klienci, więc nie bój się pokazać pracownikom, którzy trochę żartują. Dobrym pomysłem jest posiadanie w kuchni firmowego smartfona, na którym można umieszczać zdjęcia i filmy w mediach społecznościowych.